Dit això, l’escrit tracta sobre la incompatibilitat entre
el nacionalisme i el socialisme. D’aquesta manera és més fàcil fer veure a
alguns que es pot ser independentista a la vegada que socialista i a més
militar al PSC. I que, en tot cas, a l’hora d’entrar al PSC és més conflictiu el
segon terme que el primer.
El nacionalisme, com bé avançava abans, té per
objectiu assolir un estat-nació. Una sola nació predominant a les estructures de
l’estat i de la societat. Què es necessita per aconseguir-ho? Unitat. Un sol poble que camini conjuntament per construir un objectiu comú peti qui peti. D’aquí
que el nacionalisme parteixi de la lògica de les adhesions,
les fidelitats,
i la fusió entre els projectes personals, polítics i nacionals. Tot allò que quedi fora d’aquesta
visió ha de quedar situat fora de l’escenari polític i titllat d’anti(insereixi
aquí el seu gentilici) o de ves a saber què. Aquesta aliança unitarista, amb la voluntat d’assolir la
totalitat de la societat en torn d'un projecte nacional, és contrària al socialisme. *
El socialisme té com a objectiu principal l’eradicació
de les desigualtats econòmiques. L’anàlisi tradicional (però vigent) parteix d’una
divisió de la societat en classes: unes agrupades en torn a la propietat dels
mitjans de producció i unes altres agrupades en torn al proletariat (aquells
que només tenen prole i la seva força de treball). Es pot actualitzar la
definició tant com es vulgui però no es pot negar el següent: les classes
socials existeixen, s’autodefineixen més com més poder tenen i existeix una
contradicció entre capital i treball que provoca la lluita de classes (amb més
o menys subtilesa). Per tant, la societat es troba dividida i el socialisme
pren part a favor dels més desafavorits, que són la majoria. Situar-se de part del
proletariat implica trobar-se contra les classes benestants, no per enveja o
odi, sinó perquè són els qui provoquen aquesta situació. Tot el que impliqui negar
aquesta situació i tractar d’amagar-la darrere d’unitats forçades és contrari
al socialisme. Tota aquella unitat en torn a un projecte que no tingui com a
objectiu l’acabament de les desigualtats no pot tenir el suport del socialisme.
**
La conclusió és ben clara: aquells qui volen la
independència com a mitjà per eradicar la desigualtat són benvinguts. Aquells que
la volen independentment del resultat no cal que s’hi apropin. Dit d’una altra
manera: estelada blava no, estelada vermella si.
*La diferència entre el nacionalisme cívic i el
nacionalisme ètnic té més a veure amb el tracte a les minories opositores que
no pas amb la definició d’ètnia. Pot haver-hi un nacionalisme molt inclusiu amb
tot aquell que combregui amb el projecte però molt bel·ligerant amb els qui no
li donin suport (independentment del seu origen).
**Les diferents tendències dins el socialisme es
concreten en com es tracta a les classes benestants (impostos molt progressius,
nacionalització de grans empreses i/o entitats financeres...) i en com eradica
la desigualtat (expandint l’estat del benestar, centrant-se en les relacions
laborals...). Ara bé, el plantejament de
fons és bàsicament el mateix.
Manel Clavijo Losada
Manel: "Estelada blava no, estelada vermella si". Entenc el que vols dir, i ho subscriuria, però no està demostrat l'origen d'aquestes dues banderes.
ResponEliminaI dubte: Aleshores, els independentistes que volen la plena sobirania per unes millors condicions econòmiques, d'estat del benestar (millors pensions, impostos que ens autofinanciïn, etcètera), no són "benvinguts" (com afirmes) al PSC? Perquè això de "desigualtat" que esmentes és massa ampli i poc concret com per a dir qui entra i qui no.
Salut, amic!
Respecte a la discusió de les banderes, millor no entrar en el seu origen ja que sempre és conflictiu. Jo em refereixo a quins tipus de moviments independentistes l'utilitzen: moviments de l'esquerra. D'aquí que la prefereixi abans que l'estelada blava. Però ja et dic, la discusió cromática tampoc no és gaire important.
EliminaAquells independentistes que volen la plena sobirania per millorar les condicions económiques generals per millorar l'estat del benestar són benvinguts. Ho són en tant que l'Estat del Benestar és una de les eines per eradicar les desigualtats.
El concepte "desigualtat" fa referència a l'escala salarial, el nivell de rendes, l'esforç fiscal, l'assoliment de les necessitats bàsiques, la capacitat de realitzar un projecte vital, etc. És un concepte ampli però ben concret si ens posem a parlar-ne.
Salutacions i gràcies per molestar-te en llegir-ho i comentar-ho. Sempre és un plaer contestar-te i mantenir la comunicació!