dilluns, 16 de setembre del 2013

Nacionalisme i socialisme



 
En primer lloc, vull aclarir quelcom que no té a veure directament amb el títol de l’article però que trobo indispensable de cara a les conclusions finals del mateix. Tots els nacionalistes tendeixen en major o menor mesura a l’independentisme en tant que l’aspiració màxima d’aquesta ideologia és la constitució d’un estat que es correspongui territorialment amb la nació (cultural o ètnica). Ara bé, no tots els independentistes han de ser necessàriament nacionalistes en tant que es pot voler la creació d’un nou estat per raons econòmiques, democràtiques, culturals, estratègiques... I aquest nou estat no ha de ser necessàriament un estat-nació. 

Dit això, l’escrit tracta sobre la incompatibilitat entre el nacionalisme i el socialisme. D’aquesta manera és més fàcil fer veure a alguns que es pot ser independentista a la vegada que socialista i a més militar al PSC. I que, en tot cas, a l’hora d’entrar al PSC és més conflictiu el segon terme que el primer. 

El nacionalisme, com bé avançava abans, té per objectiu assolir un estat-nació. Una sola nació predominant a les estructures de l’estat i de la societat. Què es necessita per aconseguir-ho? Unitat. Un sol poble que camini conjuntament per construir un objectiu comú peti qui peti. D’aquí que el nacionalisme parteixi de la lògica de les adhesions, les fidelitats, i la fusió entre els projectes personals, polítics i nacionals.  Tot allò que quedi fora d’aquesta visió ha de quedar situat fora de l’escenari polític i titllat d’anti(insereixi aquí  el seu gentilici) o de ves a saber què. Aquesta aliança unitarista, amb la voluntat d’assolir la totalitat de la societat en torn d'un projecte nacional, és contrària al socialisme. *

El socialisme té com a objectiu principal l’eradicació de les desigualtats econòmiques. L’anàlisi tradicional (però vigent) parteix d’una divisió de la societat en classes: unes agrupades en torn a la propietat dels mitjans de producció i unes altres agrupades en torn al proletariat (aquells que només tenen prole i la seva força de treball). Es pot actualitzar la definició tant com es vulgui però no es pot negar el següent: les classes socials existeixen, s’autodefineixen més com més poder tenen i existeix una contradicció entre capital i treball que provoca la lluita de classes (amb més o menys subtilesa). Per tant, la societat es troba dividida i el socialisme pren part a favor dels més desafavorits, que són la majoria. Situar-se de part del proletariat implica trobar-se contra les classes benestants, no per enveja o odi, sinó perquè són els qui provoquen aquesta situació. Tot el que impliqui negar aquesta situació i tractar d’amagar-la darrere d’unitats forçades és contrari al socialisme. Tota aquella unitat en torn a un projecte que no tingui com a objectiu l’acabament de les desigualtats no pot tenir el suport del socialisme. **

La conclusió és ben clara: aquells qui volen la independència com a mitjà per eradicar la desigualtat són benvinguts. Aquells que la volen independentment del resultat no cal que s’hi apropin. Dit d’una altra manera: estelada blava no, estelada vermella si.

*La diferència entre el nacionalisme cívic i el nacionalisme ètnic té més a veure amb el tracte a les minories opositores que no pas amb la definició d’ètnia. Pot haver-hi un nacionalisme molt inclusiu amb tot aquell que combregui amb el projecte però molt bel·ligerant amb els qui no li donin suport (independentment del seu origen). 

**Les diferents tendències dins el socialisme es concreten en com es tracta a les classes benestants (impostos molt progressius, nacionalització de grans empreses i/o entitats financeres...) i en com eradica la desigualtat (expandint l’estat del benestar, centrant-se en les relacions laborals...).  Ara bé, el plantejament de fons és bàsicament el mateix.

Manel Clavijo Losada

2 comentaris:

  1. Manel: "Estelada blava no, estelada vermella si". Entenc el que vols dir, i ho subscriuria, però no està demostrat l'origen d'aquestes dues banderes.

    I dubte: Aleshores, els independentistes que volen la plena sobirania per unes millors condicions econòmiques, d'estat del benestar (millors pensions, impostos que ens autofinanciïn, etcètera), no són "benvinguts" (com afirmes) al PSC? Perquè això de "desigualtat" que esmentes és massa ampli i poc concret com per a dir qui entra i qui no.

    Salut, amic!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Respecte a la discusió de les banderes, millor no entrar en el seu origen ja que sempre és conflictiu. Jo em refereixo a quins tipus de moviments independentistes l'utilitzen: moviments de l'esquerra. D'aquí que la prefereixi abans que l'estelada blava. Però ja et dic, la discusió cromática tampoc no és gaire important.

      Aquells independentistes que volen la plena sobirania per millorar les condicions económiques generals per millorar l'estat del benestar són benvinguts. Ho són en tant que l'Estat del Benestar és una de les eines per eradicar les desigualtats.

      El concepte "desigualtat" fa referència a l'escala salarial, el nivell de rendes, l'esforç fiscal, l'assoliment de les necessitats bàsiques, la capacitat de realitzar un projecte vital, etc. És un concepte ampli però ben concret si ens posem a parlar-ne.

      Salutacions i gràcies per molestar-te en llegir-ho i comentar-ho. Sempre és un plaer contestar-te i mantenir la comunicació!

      Elimina